úterý 2. dubna 2013

Havajská fastfoodová odysea - část 2. - A&W Restaurants

Havajská fastfoodová odysea - část 1. - Úvod
Havajská fastfoodová odysea - část 2. - A&W Restaurants
Havajská fastfoodová odysea - část 3. - Arby's
Havajská fastfoodová odysea - část 4. - Hank's Haute Dogs
Havajská fastfoodová odysea - část 5. - Jack in the Box
Havajská fastfoodová odysea - část. 6 - KFC
Havajská fastfoodová odysea - část 7. - McDonald's
Havajská fastfoodová odysea - část 8. - Taco Bell
Havajská fastfoodová odysea - část 9. - Popeyes
Havajská fastfoodová odysea - část 10. - Teddy's Bigger Burgers
Havajská fastfoodová odysea - část 11. - Wendy's
Havajská fastfoodová odysea - část 12. - Korejský bonus

Jedeme podle abecedy, a tak zde hned jako první náhled do americké fastfoodové kultury máme rovnou i jeden z vůbec nejzajímavějších řetězců v USA. Než se ale pustíme do jídla, trocha historie.

Už v roce 1919 si Roy W. Allen otevřel v Lodi v Kalifornii stánek, kde vítal vojáky vracející se z 1. světové války něčím skutečně speciálním - limonádou root beer připravenou podle receptu, který si koupil od jednoho lékárníka v Arizoně. Jak dává současnost tušit, kápnul tehdy na něco skutečně povedeného. V roce 1922 se dal dohromady s Frankem Wrightem, z inicál svých jmen vytvořili značku A&W a pak už to šlo ráz naráz. Stánky servírující ledově vychlazené root beer se začaly šířit po celých Státech.


Hned druhá pobočka otevřená Allenem v Sacramentu byla dost možná vůbec první drive-in restaurací. U drive-inů cílem není autem projet okolo okénka, ale zaparkovat, mrknout na menu (které stojí hned u parkovacího místa) a nechat se obsloužit v pohodlí svého vozu číšníky a servírkami, kterým se říká "carhops", občas jezdí i na kolečkových bruslích. Jídlo dostanete na tácu, který se zavěsí na dveře na auta se staženým okénkem.

Dalšími průkopníky se pánové A&W stali tím, že jako jedni z prvních skutečně úspěšně expandovali na základě franchisingu. V roce 1960 tak už bylo v USA na 2000 poboček, v roce 1963 dokonce otevřeli první pobočku v Okinawě (prefektura Japonska) a v roce 1971 se A&W Root Beer dostalo i supermarketů jako balený nápoj. Inu, v dalších letech už to šlo ale s A&W bohužel spíše z kopce, a tak to nebudeme moc rozpitvávat.

Nápojová divize patřící aktuálně pod Dr Pepper/Snapple Group si žije vlastním životem a vlastně nás až tolik nezajímá. A&W v plechovce nebo lahvi je k dostání všude v USA, v několika státech na světě a u nás třeba v Candy Store. Zaboha to teď nemůžu najít, ale někde jsem četl, že balené A&W je A&W pouze díky licenci na značku, ale nevyrábí se podle původního receptu. Jediné místo, kde sehnat orosený krígl s čerstvě připraveným root beer podle původní receptury jsou tedy A&W Restaurants. Ve většině poboček se má připravovat čerstvě každý den z vody, třtinového cukru (ne z HFCS) a originálního koncentrátu.

Předposledními majiteli sítě restaurací byla firma Yum Brands, to jsou ti, co celosvětově vlastní třeba KFC, Taco Bell nebo Pizza Hut. Za doby jejich úřadování se nové A&W otevíraly, ale většinou jako joint-venture s nějakou další značkou, ať už KFC, nebo hodně často třbea s Long John Silver's. V roce 2011 si ale řekli, že už jim vychlazené root beer nevoní (nebo se spíš neprodává) a chtěli se řetězce zbavit. Naštěstí se dalo dohromady několik franšízantů A&W a celou síť od Yum odkoupili. V současnosti se snaží jí znovu postavit na nohy a přinést ji opět na výsluní a v tomto snažení jim určitě fandím. Momentálně existuje na světě asi 1200 poboček (bez započítání Kanady, viz níže), z nichž velké množství je také mimo USA, např. v asijských státech jako je Thajsko, Malajsie nebo zmiňovaná Okinawa. Ale teď, když jsem vás už unudil historií k smrti, se konečně pojďme vrátit na Havaj.

V celém státě Hawaii nalezneme jednu jedinou pobočku A&W, navíc ještě zrovna tu, která je kombinovaná s Long John Silver's, řetězcem specializujícím se na smažené ryby, krevety a tak podobně. Nachází se zhruba uprostřed ostrova Oahu na ospalém okraji velkého nákupního střediska v městě Mililani. Zvenku už je to poněkud vybledlý baráček a i vevnitř to nevypadá příliš stylově zastarale, ale jen zastarale. Kombinovaná pobočka znamená to, že se v jedné kuchyni připravují jídla obou restaurací a zároveň si tak můžete namíchat jídlo do jedné objednávky (a dát si root beer k menu od LJS).


Zatímco nádherné orosené krígly s root beerem, nebo rovnou root beer floaty, měl na tácu pomalu každý, jistým varováním před jídelní nabídkou A&W měl být asi fakt, že snad všichni si dávali k jídlu spíše různé namixované smažené rybí dobroty od Dlouhého Johna Stříbráka. Ale mým cílem bylo ochutnat A&W, tak proč do toho plést ryby?

Burgery, hot dogy, cheese curds (smažené sýrové kuličky), nějaká ta kuřata "aby se neřeklo" a klasická nabídka příloh tvoří klasickou fastfoodovou nabídku A&W. Tedy... a samozřejmě root beer! Nevím, jestli ho zrovna i tady na Havaji míchají čerstvě na místě, ale každopádně se i zde podává v namražených kríglech a můžete si ho čepovat až do aleluja nikoliv z postmixu, ale pípy. Pak prý, že fast foody nemají styl, pche!


Ačkoliv to doposud vypadalo, že mi do toho root beer přimíchali i úplatek za reklamu, faktem je, že jídlo musím poněkud zdrbnout. Papa Burger je klasika s dvěma plátky masa, sýrem, cibulí, salátem, rajčaty, okurkami a "speciální" papa omáčkou. Jenže bulka vypadala i chutnala i na fast foodové poměry čerstvosti pečiva poněkud staře a oschle, a zatímco na samotném mase se sýrem nebylo vůbec nic špatně, papa omáčky bylo velké množství a nějak mi zkrátka nesedla. K tomu poněkud vysušené a vyprahlé hranolky, které naštěstí chutnaly lépe než vypadaly. To všechno na extrémně vybouleném tácu bez hezkého papírového ubrusu. Shrnul bych to asi tak, že když máte uprostřed Tichého oceánu jedinou pobočku, navíc kombinovanou s "rybárnou", nelze se nižší kvalitě příliš divit. Pevně věřím, že na americké pevnině, a obzvlášť v nějaké s láskou spravované staromódní pobočce (vypadající třeba takhle, takhle nebo takhle) to bude úplně o něčem jiném.



Co ale netřeba měnit, je root beer, které teče z oné pípy. Úžasně jemné, sladké, extrémně vanilkové a ne tolik bublinkaté. Skutečně odlišné od plechovkové verze nebo i konkurenčních značek z post mixu. Je to podobné asi jako když si dáte krígl čepované Kofoly místo z plastikové lahve. Vřele doporučuji i pro ty, kteří si k root beeru čuchnou, nemohou přijít na to, co to cítí a časem jim dojde, že to voní jak ústní voda Listerine. Mimochodem ta věc pípu lehce hyzdící je vyčuhující postmix dietní verze.


Další úrovní je pak dát si rovnou root beer float, tedy root beer s (většinou) točenou zmrzlinou. Zde jsem ovšem narazil na teplotní limity svého hrdla. Studené root beer se studenou zmrzlinou v namraženém kríglu, to zkrátka nedávám. Poznal jsem jen to, že zmrzlina byla na poměry točené dost tuhá, root beer samotný chutnal paradoxně méně vanilkově a víc vodově, ale celé mi to chutnalo vlastně nijace, protože zmražené chuťové pohárky zkrátka moc chutí nepoberou. Nechápu, všichni okolo si na root beerech vždy pochutnávali. Já byl rád, že mě po konzumaci nezačalo škrábat v krku.


Tak jako tak, abych to shrnul, na ten krígl klasického čepovaného root beer to za návštěvu určitě stojí, kdybyste se náhodou na Oahu (anebo u kterékoli jiné pobočky A&W na světě) octli a máte trochu nadšení pro fast foody anebo limonády. Milovníky Coca-coly nebo piva to samozřejmě celé nechá naprosto v klidu a taky proč ne, všichni máme rádi něco jiného. Já si ten skleněný krígl dovezl i domů (ne, neukradl jsem ho, prodávají je za 5 dolarů). Teď už jen sehnat ten koncentrát...

A ještě mimochodem, aby to s tou dvoupísmennou značkou nebylo zas tak jednoduché, v Kanadě je A&W už od roku 1972 naprosto samostatně řízená společnost, která se stará jak o balené nápoje tak o restaurace (víc jak 750 poboček). Nabídka je podobná, akorát burgery tvoří celou rodinu (Papa, Mama, Teen, Baby, Grandpa...) a logo je trošku odlišné od amerického. A daří se jim!

Žádné komentáře:

Okomentovat